تاريخچه پيدايش بلبرينگ
بيشتر پيشرفتهاي مهندسي بدون وجود بلبرينگ كه اصطكاك را تا حد بسيار زيادي كاهش ميدهند،امكانپذير نمي باشد. با پيشرفت صنايع ماشينسازي اهميت بلبرينگ آشكار گرديده شده است و اساس كلي كه اكنون بلبرينگ بر اساس آن ساخته ميشود از زمانهاي قديم باقي مانده و پيشگامان اين صنعت در زمان امپراتوري روم بوده اند.اولين بلبرينگ مربوط به بلبرينگي است كه از چوب ساخته شده بود و داراي ساچمه هاي برنزي بود و از نظر شكل كاملا شبيه بلبرينگهاي امروزي بود و در كشتي امپراتور روم بكار رفته شده است. بعد از آن لئوناردوداونچي محاسباتي راجب ياتاقانهاي غلطكي_لغزشي انجام داد و از روي آن نمونه هايي ساخت.در اواخر قرن نوزدهم با توسعه صنعت دوچرخهسازي اولين تقاضا براي ياتاقانهاي بدون اصطكاك مطرح گرديد و اولين كارخانههاي ساچمهسازي در انگلستان و آلمان تاسيس شدند و در آمريكا نيز به نسبت خيلي كم بلبرينگ ساخته شد ولي تقاضا به آن حدي نبود كه بتوان توليد كلي را شروع كرد.بعدها دانشمندي بنام "رابرت استريبك" تحقيقات اساسي در مورد مهندسي بلبرينگانجام داد ودر همين زمان گسترش صنعت اتومبيلسازي تقاضا براي بلبرينگ را افزايش داد و در بين سالهاي۱۹۰۲ تا ۱۹۱۲ بيش از هفت نوع بلبرينگ ساخته
شد.